Analisis Peran Pola Asuh Demokratis Orangtua Dalam Memotivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pai
Abstract
This study aims to examine the role of parents' democratic parenting in motivating student learning in PAI learning. Democratic parenting style emphasizes giving intensive attention to children by respecting the child's freedom but also accompanied by supervision from parents. This research is a type of qualitative research, the method used is a literature study (library rearch) by reviewing books and various trusted sources such as reputable journals and scientific papers. To obtain in-depth data the researcher then reads, examines and analyzes from various sources that are relevant to what the researcher is studying. The results of this study indicate that parents' democratic parenting style can encourage children to become independent individuals and also have high learning motivation. This is because children with good care from parents receive intensive attention and space is opened for them to express opinions. Parents also accustom children to study discipline, independence, and obedience to worship to be able to provide a role for children, especially in learning motivation.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afiif, Ahmad. 2016. “Motivasi Belajar Biologi Siswa Sma Ditinjau Dari Pola Asuh Orangtua Dan Dukungan Sosial Teman Sebaya.†JURNAL PSIKOLOGI PERSEPTUAL, 62–69.
Ahmad, Hariadi, Ahmad Zainul Irfan, and Dedy Ahlufahmi. 2020. “Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Dengan Penyesuaian Diri Siswa.†Realita : Jurnal Bimbingan Dan Konseling 5 (1). https://doi.org/10.33394/realita.v5i1.2899.
Akhirin. 2020. “PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP MOTIVASI BELAJAR FIQIH.†Al-Munqidz : Jurnal Kajian Keislaman 8 (1): 326–37. http://www.wawasanpendidikan.com/2014/10/pengertian-pola-asuh-anak-dalam.html,.
Badruttamam, Choerul Anwar, Zuhriyyah Hidayati, and Nadya Wahyu Efendi. 2018. “PERAN ORANG TUA DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP PESERTA DIDIK.†CENDEKIA Media Komunikasi Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Islam 10 (02): 123–32.
Deisye Supit, Nofry Frans, Dayu Sabaritha Ceonvin. 2022. “Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembelajaran Siswa Kelas V Sekolah Dasar Unklab Airmadidi 1Deisye.†Jurnal Pendidikan Dan Konseling 4: 1349–58. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.10162.
Desryani, and Dea Mustika. 2022. “Peran Orang Tua Dalam Memotivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar.†Jurnal Pendidikan Dan Konseling 4: 1349–58.
Dewi, K O R, I N Murda, and I G Astawan. 2020. “Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar PPKN Siswa.†Mimbar PGSD Undiksha 8 (1): 50–60.
Evanirosa, and Christina Bagenda. 2022. Metode Penelitian Kepustakaan Library Research. Bandung: Media Sains Indonesia.
Gunarsa. 1995. “Psikologi Praktis : Anak, Remaja, Dan Keluarga.†In , 98. Jakarta: PT. BPK Gunung Mulia.
Handayani, Riska. 2019. “PENGARUH LINGKUNGAN TEMPAT TINGGAL DAN POLA ASUH ORANGTUA TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR.†Jurnal Tunas Bangsa 6 (1): 15–26.
Hanum, Umi Latifah, Masturi, and Khamdun. 2022. “Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Anak Sekolah Dasar Di Desa Bandungrejo Kalinyamatan Jepara.†Jurnal Inovasi Penelitian 2 (8): 2443–50.
Hawadi, Reni Akbar. 2006. “Akselerasi-Program Percepatan Belajar Dan Anak Berbakat Intelektual.†In , 168. Jakarta: Grasindo.
Ilhami, Baiq shofa, Rohyana Fitriani, and Rabiatun Adawiyah. 2022. Psikologi Perkembangan : Teori Dan Stimulasi. Jawa Barat: CV Jejak.
Komsi, Dwi Noviana, IM Hambali, and M Ramli. 2018. “Kontribusi Pola Asuh Orang Tua Demokratis, Kontrol Diri, Konsep Diri Terhadap Motivasi Belajar Siswa.†Psychology, Evaluation, and Technology in Educational Research 1 (1): 55. https://doi.org/10.33292/petier.v1i1.21.
Masni, Harbeng. n.d. “PERAN POLA ASUH DEMOKRATIS ORANGTUA TERHADAP PENGEMBANGAN POTENSI DIRI DAN KREATIVITAS SISWA Harbeng Masni 5,†58–74.
Nadhifah, Izzatullaili, Mohammad Kanzunnudin, and Khamdun Khamdun. 2021. “Analisis Peran Pola Asuh Orangtua Terhadap Motivasi Belajar Anak.†Jurnal Educatio FKIP UNMA 7 (1): 91–96. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.852.
Novi Nitya Santi. 2015. “HUBUNGAN ANTARA PERSEPSI TERHADAP POLA ASUH ORANG TUA DAN PERSEPSI TERHADAP KONDISI LINGKUNGAN SEKOLAH, TERHADAP MOTIVASI.†Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran 3 (1): 45–53. https://doi.org/10.24269/dpp.v3i1.139.
Oktiani, Ifni. 2017. “Kreativitas Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik.†Jurnal Kependidikan 5 (2): 216–32. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939.
PAKIDING, SAINAL. 2016. “PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA DAN LINGKUNGAN SEKOLAH TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI MOTIVASI BELAJAR SISWA SMK NEGERI KECAMATAN SAMARINDA UTARA.†Jurnal Pendas Mahakam 1 (2).
Prabasari, Bonita, and Subowo. 2017. “Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dan Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Melalui Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening.†Economic Education Analysis Journal 6 (2): 549–58.
Rachmawati, Diana widhi, muhammada iqbal al ghozali, Baktiar Nasution, and Hamdan Firmansyah. 2021. Teori Dan Konsep Pedagogik. Cirebon: Insania.
Sari, Al Meyda Swastika, Fina Fakhriyah, and Ika Ari Pratiwi. 2021. “Pengaruh Pola Asuh Demokratis Terhadap Kemampuan Komunikasi Interpersonal Anak Usia 10-12 Tahun.†Jurnal Basicedu 5 (4): 2513–20. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1222.
Subagia, I Nyoman. 2021. Pola Asuh Ornag Tua, Faktor , Implikasi Terhadap Perkembangan Karkter Anak. Bali: Nilacakra.
Surya, Hendra. 2010. Rahasia Membuat Anak Cerdas Dan Manusia Unggul. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.
Tri nur fadilah, diana endah handayani, Rofi’an. 2019. “Analisis Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa.†JP2 2 (2): 249–55. https://doi.org/10.55681/nusra.v3i1.163.
Windayani, Ni luh ika, ni wayan risna Dewi, Sera Yuliantini, and ni putu Widyasanti. 2021. Teori Dan Aplikasi Pendiidkan Anak Usia Dini. Yayasan penerbit muhammad zaini.
Wulandari, Ayu Pradnya, and Ndara T Renda. 2020. “Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Matematika Siswa.†Jurnal Mimbar Ilmu 25 (2): 251–61.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v13i2.503
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Ilmiah Dikdaya
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com