Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Buku Cerita Rakyat dari Jambi 2 dan Relevansinya terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP

Rahayu Afifah, Yundi Fitrah, Yusra D

Abstract


This study describes the value of character education contained in the book folklore from Jambi , “Cerita Rakyat dari Jambi†and describes its relevance to learning Indonesian in junior high school. This research is in the form of a qualitative descriptive. The data of this research are the values of character education in folklore and the data source is the book Folklore with stories 1) Asal Usul Raja Negeri Jambi, 2) Asal Mula Nama Sungai Batanghari, 3) Dongeng Hantu Pirau, 4) Legenda Bujang Jambi, 5) Datuk  Darah Putih, 6) Dongeng Si Kelingking, 7) Depati Sebelas, 8) Putri Tangguk. Data collection techniques using literature study. The results of this study indicate that. There are 16 character education including religious, honesty, tolerance, discipline, hard work, creative, independent, democratic, curiosity, nationality, loving the homeland, respect achievement, love of  peace, care of environment, social care, and responsibility. The relevance is that it is appropriate to use Indonesian language learning in Basic Competence (KD) 3.15 to identify information about local fables/legends that are read and heard. There is a match between the existing stories and the Basic Competencies used in the 2013 curriculum for class VII Junior High School in instilling character education values.

Keywords


Folklore, character education values, Indonesian language learning

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. 2012. Pembelajaran Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: Refika.

Afriyanti, M., Agustina, E., & Canrhas, A. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Cerita Rakyat Nasal Sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia SMP Kelas VII. Jurnal Ilmiah KORPUS, 2(1), 56-62.

Aminuddin. 2013. Pembelajaran Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru Agreso

Dewi, Y. (2012). Nilai-Nilai Pendidikan Religius dalam Dongeng dalam Buku Teks Bahasa Indonesia Sekolah Menengah Pertama Kelas VII Terbitan Puat Pembukuan Departemen Pendidikan Nasional. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1(2).

Endraswara, Suwarni. 2013. Folklor Nusantara: Hakikat, Bentuk, dan Fungsi. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Kemendiknas. 2010. Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa

Lestari.2013.Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Padang: Akademia Permata.

Marzuki, dkk. 2011. Pendidikan Karakter dalam perspektif Teori dan Praktik. Yogyakarta: UNY Press.

Pradopo, R. Dj. 2021. Beberapa Teori Sastra, Metode, Kritik dan penerapannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Republik Indonesia. 2012. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi. Jakarta: Kementrian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi

Stalis, S. S. F. D., Fitrah, Y., & Dewi, Y. (2022). NILAI BUDAYA LEGENDA BUKIT PERAK SEBAGAI BAHAN AJAR BAHASA INDONESIA KELAS X. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (JBIP), 4(1), 200-207.

Sudjana, 2017. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdikarya

Tindaon, Y. A. (2012). Pembelajaran Sastra Sebagai Salah Satu Wujud Implementasi Pendidikan Berkarakter. Basastra, 1(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v13i2.529

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Dikdaya
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com