Kontribusi Motivasi Belajar terhadap Kemampuan Menulis Teks Ekposisi

Fitra Afrida Amna, Uli Wahyuni

Abstract


Based on the background of the problem, the purpose of this study is to the contribution of learning motivation on the ability to write text exposition class X SMA N 2 Padang. Quantitative research by using descriptive and correlation design. The study population was all students of class X are divided into nine classes with the number of students 274 people. The sampling technique is done by random sampling that is taking members of the sample population randomized. The total sample is 74 people. The research instrument was a questionnaire and test performance. Techniques to analyze research data using Pearson Product Moment Correlation test (PPM), correlation test, t test, F test, and determinant coefficient formula. Results of this motivation to learn to contribute to the ability to write text exposition of 25.79%. The conclusions of this motivation to learn to contribute and positive relationship significantly the ability to write text exposition.

Keywords


Learning Motivation; and Writing Skills

Full Text:

PDF

References


Anggarani, D. (2006). Mengasah Keterampilan Menulis Ilmiah di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Ariningsih, N., Sumarwati, S., & Saddhono, K. (2012). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Dalam Karangan Eksposisi Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pengajarannya, 1(1), 130–141.

Eksposisi, T., Kelas, S., & Negeri, X. S. M. A. (2018). No Title. 1(Oktober), 380–384.

Fitra. (2018). MENARA Ilmu Vol. XII No.6 Juli 2018. XII(6), 143–150. Retrieved from

Fitra Afrida Amna1, Uli Wahyuni2, Kontribusi Motivasi Belajar terhadap Kemampuan Menulis Teks Ekposisi

https://jurnal.umsb.ac.id/index.php/menarailmu/article/viewFile/833/744

Grünke, M. (2019). The Effects of a Motivational Intervention on Improving the Writing Productivity of Students with Learning Disabilities. International Education Studies, 12(3), 36. https://doi.org/10.5539/ies.v12n3p36

Hamalik. (2015). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamdu, & Agustina. (2014). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas XII IPA 2 Tahun Ajaran 2013/2014 di SMA Dharma Putra Tangerang. Jurnal NOETIC Psychology, 4.

Harti, T. U. (2013). Kontribusi Minat Baca dan Motivasi Belajar terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas X SMA Negeri 14 Padangâ€.Tesis. Padang: Program Pascasarjana UNP.

Irianto, A. (2009). Statistik Kosep Dasar dan Aplikasinya. Jakarta: Kencana.

Kemendikbud. (2013). Buku Guru: Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik untuk Kelas X. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Anggarani, D. (2006). Mengasah Keterampilan Menulis Ilmiah di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Ariningsih, N., Sumarwati, S., & Saddhono, K. (2012). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Dalam Karangan Eksposisi Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pengajarannya, 1(1), 130–141.

Eksposisi, T., Kelas, S., & Negeri, X. S. M. A. (2018). No Title. 1(Oktober), 380–384.

Fitra. (2018). MENARA Ilmu Vol. XII No.6 Juli 2018. XII(6), 143–150. Retrieved from https://jurnal.umsb.ac.id/index.php/menarailmu/article/viewFile/833/744

Grünke, M. (2019). The Effects of a Motivational Intervention on Improving the Writing Productivity of Students with Learning Disabilities. International Education Studies, 12(3), 36. https://doi.org/10.5539/ies.v12n3p36

Hamalik. (2015). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamdu, & Agustina. (2014). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas XII IPA 2 Tahun Ajaran 2013/2014 di SMA Dharma Putra Tangerang. Jurnal NOETIC Psychology, 4.

Harti, T. U. (2013). Kontribusi Minat Baca dan Motivasi Belajar terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas X SMA Negeri 14 Padangâ€.Tesis. Padang: Program Pascasarjana UNP.

Irianto, A. (2009). Statistik Kosep Dasar dan Aplikasinya. Jakarta: Kencana.

Kemendikbud. (2013). Buku Guru: Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik untuk Kelas X. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2013). Buku Siswa: Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik untuk Kelas X. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kosasih, E. (2014) Strategi Belajar dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya.

Rivai, Veithzal dan Sagala, E. J. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia untuk Perusahaan dari Teori ke Praktik. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Salikin, H., Bin-Tahir, S. Z., Kusumaningputri, R., & Yuliandari, D. P. (2017). The Indonesian EFL Learners’ Motivation in Reading. English Language Teaching, 10(5), 81. https://doi.org/10.5539/elt.v10n5p81

Saputra, E. (2016). Implementasi Pembelajaran Menulis Karangan Eksposisi. Axiom, V(2), 212--231.

Sardiman. (2010). Interaksi dan Motivasai Belajar Mengajar. 2. Jakarta. PT Raja Grafindo Persada.

Semi, M. A. (2012). Metode Penelitian Sastra. Bandung: Angkasa.

Septhin, K., Mulawarman, W. G., & Suhatmady, B. (2018). Menulis Teks Ekposisi Siswa Kelas XI SMK Negeri 9 Samarinda. 1(2), 89–100.

Uno, Hamzah. (2010). Teori Motivasi dan Pengukurnya. Jakarta: PT Bumi Aksara




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v12i1.279

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Dikdaya
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com