Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII pada Materi SPLDV
Abstract
The ability to solve problems is crucial to increase cognitive skills and can motivate students to learn mathematics. This research aims to determine the mathematical problem-solving ability of VIII graders in Academic year 2021/2022. The sample in this research is specifically class VIII/K students totaling 19 students. This type of research is carried out by qualitative descriptive research while data collection techniques used with giving test of ability problem solving as many as 3 questions. The results of the analysis in this research showed that the average of ability problem solving are 49,995% and belongs to moderate category. This research can be concluded that the average ability of students in SPLDV learning material is in the moderate category, especially in applying it to daily activities.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustina, L., dan Umar, K. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah-Langkah Polya pada Siswa SMP N 1 Sipirok. 5, 44–47.
Arimurti, I., Praja, E. S., dan Muhtarulloh, F. (2019). Desain Modul Berbasis Model Discovery Learning untuk Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 459–470. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.459
Azzahra, R. H., Pujiastuti, H., Sultan, U., dan Tirtayasa, A. (2020). Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. 4(1), 153–162.
Budhayanti, C. Ik. S. (2008). Pemecahan Masalah Matematika (Yumiati (ed.)). Direktorat Jenderal Pendidikan
Shafa Khadijah, 2Dadang Rahman Munandar, Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII pada
Materi SPLDV
Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Pendekatan metode kualitatif, kuantitatif, dan campuran (4th ed.). Pustaka Pelajar.
Davidson, R. M., Martison, M. G., dan Kock, N. (2004). Principles of Canonical Action Research. Information System Journal, 14, 65–86.
Derniati, R., Roza, Y., dan Maimunah. (2020). Analisis kemampuan Pemecahan masalah matematis siswa MTsN 3 Kuantan Singingi. Eksakta: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 5(1), 1–12.
Farida, N. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VIII Dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita Matematika. Aksioma, 151(2), 10–17. https://doi.org/10.1145/3132847.3132886
Goenawan, R., dan Harmini, S. (2017). Pemecahan Masalah Matematika. PT Remaja Rosdakarya.
Holidun, H., Masykur, R., Suherman, S., dan Putra, F. G. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Kelompok Matematika Ilmu Alam dan Ilmu-Ilmu Sosial. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 29. https://doi.org/10.24042/djm.v1i1.2022
Intaros, P., Inprasitha, M., dan Srisawadi, N. (2014). Students’ Problem Solving Strategies in Problem Solving-mathematics Classroom. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 4119–4123. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.901
Lestari, K. E., dan Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika (Anna (ed.)). Refika Aditama.
Mulyanti, N. R., Yani, N., dan Amelia, R. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematik Siswa Smp Pada Materi Teorema Phytagoras. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 415. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p415-426
Nurhayati, dan Bernard, M. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematik Siswa Kelas X Smk Bina Insan Bangsa pada Materi Persamaan dan Pertidaksamaan. Journal On Education, 01(02), 497–502.
Puteha, M., dan Ibrahim, M. (2010). The usage of self-regulated learning strategies among form four students in the mathematical problem-solving context: A case study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 8(5), 446–452. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.061
Rahmatiya, R., dan Miatun, A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Resiliensi Matematis Siswa Smp. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 187. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3619
Sariningsih, R., dan Purwasih, R. (2017). Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self Efficacy Mahasiswa Calon Guru. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(1), 163. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i1.275
Sopian, Y. A., dan Afriansyah, E. A. (2017). Kemampuan Proses pemecahan masalah matematika siswa melalui pembelajaran Creative Problem Solving dan Resource Based Learning ). Artikel Ilmiah Mahasiswa, 3(1), 97–107.
Sumarmo, U. (2006). Pembelajaran Keterampilan Membaca Matematika Pada Siswa Sekolah Menengah.
Suraji, Maimunah, dan Saragih, S. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(No.1), 9–16.
Suryani, M., Jufri, L. H., dan Putri, T. A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 119–130. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.605
Wilujeng, H., dan Novitasari. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Science Study ( TIMSS ). Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 137–147.
Yulian, V. N., dan Budianingsih, Y. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Melalui Media Pembelajaran Google Classroom. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 14(1), 88–98.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v12i1.263
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Ilmiah Dikdaya
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com