Kemampuan Mahasiswa Program Studi Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Jambi dalam Mendeskripsikan Istilah/Kosa Kata yang Muncul pada Mata Kuliah Morfologi

Nabila Khurriyatu Zulfa, Agus Setyonegoro, Rasdawita Rasdawita

Abstract


This research is motivated by the low language skills of students which influence their interest in readingand so on. This has a negative impact on learning outcomes both inside and outside formal institutions. This researchaims to determine the ability of Indonesian Language and Literature Education Study Program students to describethe morphological terms/vocabulary they have studied. The method used was qualitative with a descriptive approachthrough interviews with resource persons at PBSI FKIP Jambi University class of 2021. The research results showedthat low language skills and interest in reading had an influence on participants' learning outcomes. It is hoped thatthis research can contribute to the field of education, especially as input for students and curriculum improvement.

Keywords


Morphology, language skills, description, terms/vocabulary

Full Text:

PDF

References


Budijanto, J. B., Setyaningsih, Y., & Rahardi, R. K. (2022). URGENSI PENGEMBANGAN

BAHAN AJAR MORFOLOGI KONTEKSTUAL BERBASIS MULTIMODALITAS. Fon:

Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 18(1).

https://doi.org/10.25134/fon.v18i1.4837

Fitri, R., & Yulisna, R. (2019). Hubungan Penguasaan Kosakata Dengan Kemampuan Membaca

Pemahaman Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia STKIP

PGRI Sumatera Barat. Jurnal Komposisi, 4(1).

Gani, A. R. F., Arwita, W., Syahraini, S., & Daulay, N. K. (2020). LITERASI INFORMASI

DALAM TUGAS MINI RISET MAHASISWA BARU JURUSAN BIOLOGI PADA

MATA KULIAH MORFOLOGI TUMBUHAN. Jurnal Pelita Pendidikan, 8(3).

https://doi.org/10.24114/jpp.v8i3.19809

Hidayatullah, A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Morfologi Bahasa Indonesia

Berbasis Android. Diglosia, 6(1).

Panggabean, S., & Sitorus, P. J. (2020). Studi Karakter Bernalar Induktif Pada Kemampuan

Menulis Kritis dan Ilmiah Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Universitas HKBP Nommensen. Kode: Jurnal Bahasa, 9(3).

https://doi.org/10.24114/kjb.v9i3.20142

Regina, F. S. (2020). Keefektifan Model Discovery Learning dalam Menganalisis Fungsi dan

Makna Afiksasi pada Mata Kuliah Morfologi. Diglosia (Jurnal Pendidikan, Kebahasaan,

Dan Kesusastraan Indonesia), 4(2).

S, E., Hermliza, H., & Aprilla, Y. I. (2020). Kemampuan Mahasiswa Program Studi Pendidikan

Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP UIR dalam Menentukan Jenis Kalimat. GERAM, 8(1).

https://doi.org/10.25299/geram.2020.vol8(1).2097

Suryadi, E., & Milawasri, F. A. (2018). HUBUNGAN PENGUASAAN KOSAKATA DENGAN

KEMAMPUAN MENULIS CERPEN MAHASISWAFKIP UNIVERSITAS TRIDINANTI

PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA. Jurnal Bindo

Sastra, 2(2). https://doi.org/10.32502/jbs.v2i2.1263

Tarsinih, E., & Juidah, I. (2021). KEMAMPUAN PUBLIC SPEAKING MAHASISWA

PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA FKIP

UNIVERSITAS WIRALODRA DI MASA PANDEMI COVID-19. Literasi : Jurnal Bahasa

Dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 5(2).

https://doi.org/10.25157/literasi.v5i2.6198




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v14i2.705

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Dikdaya
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com