Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Kemampuan Siswa dalam Menulis Teks Drama pada Siswa Kelas VIII MTS As`ad Olak Kemang Kota Jambi

Fahrozi Fahrozi, Herman B, Nurfadillah Nurfadillah

Abstract


This research aims to determine the effect of the problem-based learning model on students' ability to write drama texts for class VIII students at MTS As'ad Olak Kemang, Jambi City. This research uses quantitative methods with experimental methods. The sampling technique for this research used class random sampling technique. The learning model used in learning is a problem-based learning model. The problem-based learning model is one of the models used in the 2013 curriculum. This learning model is student-centered. According to Albanese in Muis (2019:15) the problem-based learning model is an activity in the learning process that is able to develop students' knowledge and skills in solving a problem based on a real problem. This learning model encourages students to be more active in the learning process, so that this goal is achieved, students will be presented with a real problem to be solved, this requires thinking abilities and skills in solving a problem. Drama is a work of art, Suharianto (1982:68-69) said that drama is an art whose work is based on human life and its diversity. Using a problem-based learning model that is based on real problems to be solved will be a good way to develop students' abilities in writing drama texts.

Keywords


problem-based learning model, writing skills, drama

Full Text:

PDF

References


Abidin, Yunus. (2014). Desain Sistem Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: PT Refika Aditama.

Aminuddin. 2004. Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Amir, Taufiq (2009). Inovasi Pendidikan Melalui Problem Based Learning. Jakarta: Kencana.

Berdianti, Ika. 2008. Membuat Puisi. Semarang: PT Sindur Press.

De Bono, Edward, Revolusi Berpikir Edward de Bono: Belajar Berpikir Canggih dan Kreatif dalam Memecahkan Masalah dan Memantik Ide-ide Baru, (Terjemahan dari: Teach Your Child How to Think, oleh: Ida Sitompul dan Fahray Yamani), Bandung: Kaifa, 2007.

Endraswara, Suwardi. 2011. Metode Pembelajaran Drama. Yogyakarta : CAPS

Lestari, Evi. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Metode Role Playing Terhadap Hasil Belajar pada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Kelas XI SMAN 2 Pinrang. Skripsi. Makassar :UIN Alauddin

Fauzy, Harry D. 2007. Bagaimana Menulis Drama: Sebuah Tuntutan Praktis Menulis Drama Bagi Kepentingan Pentas. Bandung: Amico

Hamalik, Oemar. 2005. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta : Penerbit Bumi Aksara

Joenaidy, Abdul Muis. (2009). Konsep dan Strategi Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. Yogyakarta:Laksana.

Komaidi, Didik. 2007. Aku Bisa Menulis. Yogyakarta: Sabda Medifa.

Kosasih, E. 2009. Mantap Bersastra Indonesia. Bandung: Yrama Widya

Musthofa. Ibadi (2016). Belajar Menulis Teks Berita dengan Media Cetak Model Quantum Teaching. Jawa Tengah: PT Nasya Expanding Management.

Nurgiyantoro, Burhan. 2005. Sastra Anak: Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yogyakarta: Gajah Mada University Press

Pamungkas. Trian (2020). Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning). Bogor: Guepedia

Pardjimin. 2005. Bahasa dan Sastra Indonesia SMP/MTs Kelas IX. Jakarta: Ghalia Indonesia Printing.

Purwati, Duwi. 2020. Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Berbasis Potensi Lokal (Panduan Menulis Teks Drama dengan Mudah). Surabaya : CV Jakad Media Publishing

Redhana. Wayan.2012. Model Pembelajaran Berbasis Masalah dan Pertanyaan Socratik Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Universitas Pendidikan Ganesha. Bali.

Rika. Ketut.2012. Pengaruh Model Pembalajaran Berbasis Masalah Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Ditinjiau dari Gaya Kognitif Siswa. Universitas Pendidikan Ganesha. Bali.

Satoto Endar Nayono, dan Nuryadin ER. (2013). Pengembangan Model Pembelajaran Project Based Lerning pada Mata Kuliah Computer Aided Design. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan. Yogyakarta, UNY.

Suharianto. 1982. Dasar-Dasar Teori Sastra. Surakarta: Widya Duta.

Sunarti dan Yani Maryani. 2007. Intisari Bahasa dan Sastra Indonesia. Bandung: Pustaka Setia.

Sunaryo.Yoni.2014. Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematik Siswa SMA di Kota Tasikmalaya. Universitas Terbuka. Tasikmalaya.

Tarigan, Henry Guntur. 1984. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Waluyo, Herman J. 2003. Drama Teori dan Pengajarannya. Yogyakarta: Hanindita Graha Widia.

Wiyanto, Asul. 2007. Terampil Bermain Drama. Jakarta: Grasindo.

Zuriah, Nurul. 2013. Metodologi Penelitian Sosial dan Pendidikan. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v14i1.634

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Dikdaya
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com