Penggunaan Media Wordwall Dalam Pembelajaran Teks Prosedur Kelas VII-4 SMP Negeri 3 Bayung Lencir

Anggun Yuliana Mastura, Yusra D, Eddy Pahar Harahap

Abstract


This research aims to describe the use of Wordwall in learning procedural texts for class VII-4 of SMP Negeri 3 Bayung Lencir. This research was carried out at SMP Negeri 3 Bayung Lencir, the subject of this research was the Indonesian language teacher Class VII-4 SMP Negeri 3 Bayung Lencir. The approach in this research is a qualitative approach. This type of research is descriptive. The data obtained from this research is in the form of observations of teachers in using Wordwall as a learning medium. The method used in this research is descriptive qualitative. The collection technique in this research uses several methods, consisting of observation, tests and interviews. The aspects assessed in this research are the results of the Indonesian language teacher, namely Mrs. Anggi Susilawati, S.Pd., when implementing learning using Wordwall and the results of the students' work. The results of this research show that the use of Wordwall as a learning medium for class VII-4 narrative text material at SMP Negeri 3 Bayung Lencir is implemented smoothly in accordance with the teaching module. This can be seen from the learning process, starting from the teacher carrying out preliminary activities, then at the core stage the teacher explains, asks questions and determines the results of student work that will be created, the teacher helps students determine the theme, and determines the schedule for collecting student work results, then in the closing activity The teacher concludes the learning that has been carried out.

Keywords


Writing, procedure text, wordwall

Full Text:

PDF

References


Anindyajati, Y. R., & Choiri, A. S. (2017). The Effectiveness Of Using Word Wall Media To Increase Science-Based Vocabulary Of Students With Hearing Impairment. European Journal of Special Education Research, 2(2), 14–23. https://doi.org/10.46827/ejse.v0i0.441

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Bastian, A., Zaliluddin, D., & Ramdani, A. M. (2019). Pengembangan Media Learning Game Al-Qur’an Berbasis Multimedia Interaktif. INFOTECH Journal, 5(2), 29–33.

Bungin, B. (2016). Metodologi Penelitian Kuantitatif (2nd ed.). Jakarta: Kencana Predana Media Grup.

Dalman, H. (2018). Keterampilan Menulis. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Hapsari, S. A., & Pamungkas, H. (2019). Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Online Di Universitas Dian Nuswantoro. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(2), 225–233. https://doi.org/10.32509/ wacana.v18i2.924

Harsiati, T., Trianto, A., & Kosasih, E. (2017). Bahasa Indonesia SMP/MTs Kelas VII. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Badan Penelitian dan Pengembangan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Iskandarwassid, & Sunendar, D. (2010). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Kemendikbud. (2013). Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik. Jakarta: Kemendikbud RI.

Kosasih, E. (2014). Jenis-Jenis Teks. Analisis Fungsi, Struktur, dan Kaidah serta Langkah Penulisannya. Bandung: Yrama Widya.

Lestari, W. (2021). Pemanfaatan Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Dalam Jaringan Masa Pandemi Covid-19 Di Kelas VI Sekolah Dasar. Jambi: Universitas Jambi.

Mahsun. (2014). Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Majid, A. (2011). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosidakarya.

Margono. (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Muali, C. (2018). Konstruksi Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences Sebagai Upaya Pemecahan Masalah Belajar. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 3(2), 1–11.

Nurdiyansyah. (2019). Media Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: UMSIDA Press.

Nurgiyantoro. (2015). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Pranata, A. K. (2017). Penggunaan Teknik 3-P untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Berita Berbasis 5W+ 1H Siswa Kelas VIII A SMP Negeri 7 Singaraja. Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 1–10.

Priyatni, E. T. (2014). Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Putri, F. M. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Daeing (Online) Matematika pada Materi Bilangan Cacah Kelas 1 di MIN 2 Kota Tangerang Selatan. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Rahayu, L. (2019). Pengaruh Pembelajaran Jurnalisme Sastra terhadap Kemampuan Menulis Teks Narasi Siswa Kelas VII SMP Negeri 6 Kota Jambi. Jambi: Universitas Jambi.

Rahayu, M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Wordwall Terhadap Penguasaan Kosakata Siswa Kelas X Dalam Menulis Puisi Di Pesantren Al-Falah Lam U Aceh Besar. Banda Aceh: Bina Bangsa Getsempena.

Rukajat, A. (2018). Pendekatan Penelitian Kualitatif (Qualitative Research Approach). Yogyakarta: Deepublish.

Sartika, R. (2017). Implementing Word Wall Strategy In Teaching Writing Descriptive Text For Junior High School Students. Journal of English and Education, 5(2), 179–186.

Suarmini, N. K. (2023). Pemanfaatan Media Wordwall Dalam Pembelajaran Interaktif Bahasa Indonesia Kelas Viii Smp Negeri 1 Tegallalang. Denpasar: Universitas Pendidikan Ganesha.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wartini, C. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Complete Sentence dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan. Mimbar Sekolah Dasar, 4(3), 256–263. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v4i3.8477

Yusra, D., Mikaresti, P., & Salim, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Mata Kuliah Akting Berbasis Youtube pada Materi Olah Tubuh dan Olah Mimik. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 10(2), 14–30.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v14i1.626

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Dikdaya
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com