Analisis Kemampuan Penulisan Tanda Baca, Huruf Kapital dan Kalimat dalam Karangan Deskripsi Siswa Kelas VII SMPN 10 Kota Jambi

Kristina Leoni Kore, Rasdawita Rasdawita, Eddy Pahar Harahap, Akhyarruddin Akhyarruddin

Abstract


Writing an essay is a skill that a person has because an essay is a work that describes a situation with writing that can be read but the reader is also invited to feel and imagine the situation in the essay. In learning Indonesian, essays are very important to learn because they can create a work. which provides knowledge, ideas and pleasure for the writer. Writing descriptions is an important thing to explain the situation and place in an essay but students often make writing errors, these errors occur because students do not understand punctuation, capital letters and the correct sentences to use in writing. This research aims to analyze and describe punctuation errors in students' descriptive essay writing. The method used in research is the description method. The researcher chose the description method with the aim of explaining the circumstances and conditions of the data systematically and factually. This research approach uses a quantitative approach because this research produces data in the form of numbers from the assessment of students' abilities in writing punctuation marks, capital letters and sentences in descriptive essays. from the results of the research explained in chapter IV, it can be concluded that the ability to write punctuation, capital letters, sentences for class VII E of SMP Negeri 10 Jambi City for the 2023/2024 academic year is capable with a score of 77. In writing punctuation, capital letters, sentences in The descriptive essay of class VII B students of SMP Negeri 10 Jambi City for the 2023/2024 academic year is very capable with an assessment of 82.

Keywords


Essay, Description, Writing

Full Text:

PDF

References


Adelina, K. (2021). Penggunaan Project Based Learning dan Media Gambar Seri dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V SD Negeri 101101 Silaiya Kecamatan Sayumatinggi (Skripsi). Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Padangsidimpuan.

Cahyati, C. (2018). Pembelajaran Menulis Teks Deskrips iImpresionistis Berorientasi pada Majasa Metafora melalui Penerapan Model Picture and Picture pada Siswa SMP 2 Pasundan Bandung Tahun Pelajaran 2018/2019 (Skripsi). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Pasundan Bandung.

Enuh, W. M. (2020). Penggunaan Metode Bermain Peran untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Sekolah Dasar (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas II pada Sub Tema Tugsku Sehari-hari di Sekolah Semester I SD Negeri Cihaurkuning 3 Kecamatan Malangbong Kelurahan Cihaurkuning Tahun Pelajaran 2019/2020) [Skripsi]. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Pasundan

Fahmi, N. F. (2020). Peningkatan Kemampuan Menelaah Struktur, Kaidah Kebahasaan Teks Deskripsi dan Menyajikan Teks Deskripsi dengan Menggunakan Model Pembelajaran Dua Tinggal Dua Tamu (Penelitian Tindakan Kelas pada Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 1 Pancatengah Kabupaten Tasikmalaya Tahun Ajaran 2019/2010) [Skripsi]. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Siliwangi.

Fitriani. (2019). Analisis Kesalahan Penulisan Kata pada Karangan Deskripsi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Sekayu. Dalam Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 9 (2), 1-13.

Hamlam, K. & Karim, A. (2018). Analisis Kesalahan Penulisan Kata pada Karangan Deskripsi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Banawa Kabupaten Donggala Sulawesi Tengah. Dalam Jurnal Bahasa dan Sastra, 3 (3), 1-12.

Karim, Kurniawan Hamlan Ali. 2018. Analisis Kesalahan Penulisan Kata Pada Karangan Deskripsi Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Banawa Kabupaten Donggala Sulawesi Tengah. Jurnal. Sulawesi Tengah

Nawangsasi, Endah. 2019. Analisis Kesalahan Berbahasa Mahasiswa S1 Manajemen Tahun 2011 Stie Aub Surakarta. Jurnal. Surakarta

Rahmawati, N. (2019). Keefektifan Metode Project – Based Learning dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas VII SMP N 3 Bayat Tahun Pelajaran 2017/2018 (Thesis). Program Studi Pendidikan Bahasa Universitas Widya Dharma Klaten.

Surya, A. P., Relmasira, S. C., & Hardini, A. T. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kreatifitas Siswa Kelas III SD Negeri Sidorejo Lor 01 Salatiga. Dalam Jurnal Pesona Dasar, 6 (1), 41 – 54.

W, Triastuti. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Karangan Deskripsi Siswa Kelas VII A SMP Muhammadiyah Piyungan Tahun Ajaran 2017/2018.

Prawisti, Dian Nur. (2012) Analisis Kesalahan Penulisan Ejaan Pada Karangan Siswa Kelas VII SMPN E Depok.

Eyd Versi V (2022). Ejaan Bahasa Indonesia yang Disempurnakan.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v14i1.612

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Dikdaya
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com