Pemanfaatan Multimedia dan Gaya Belajar dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Larobenu
Abstract
Low learning motivation certainly greatly affects learning outcomes and learning achievement. One of the factors that causes this to happen is the lack of use of multimedia in learning and the selection of multimedia that does not suit students' learning styles. This research aims to see how the use of multimedia and learning styles can increase learning motivation. This research use desciptive qualitative approach. Based on the research results, students' learning motivation increases with the use of multimedia that suits their learning style. This can be seen from the enthusiasm of students during teaching and learning activities in the classroom, the students' focus point is much higher, namely after paying attention to the teacher's explanation, the students' willingness to note down new things that are considered very important and easily understand or digest the learning material that has been studied.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alannasir, W. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Animasi dalam Pembelajaran IPS. Jurnal of EST, 2 (3), 81-90.
Evelin, S. & H.N (2010). Teori Belajar dan Pembelajaran. Ghalia Indonesia Persada.
Habibah. Kholimatus Sadiyah Nur, Bahrun Ali Murtopo, Maesaroh & Muna Fauziah. 2022. Penggunaan Multimedia Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Ibtida:Jurnal Kajian Pendidikan Dasar. 2(1). 1-8.
Jonata, (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Padang: Global Eksekutif Teknologi
Kusmawati, E. (2020). Penerapan Metode Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Sub Pokok Bahasan Peristiwa Alam. Jurnal Tahsinia, 1(2), 117-127..
Prananda, G., & Hadiyanto. (2021). Korelasi antara Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3 (3), 909-915
Sardiman, A.M. (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo Persada
Sofyan, R. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Berbasis Multimedia Interaktif Pada Subtema Ayo Cintai Lingkungan. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 3(2). 27-280.
Sri Rahayu, E. Nurparida, N., & Kahfi, M., (2021). Penerapan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Petik, 7(1), 63-70.
Sugiyono, (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sukarti, T. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Motivasi Belajar terhadap Kemampuan Menulis Anekdot pada Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Swasta di Kota Depok. Jurnal SAP (Susunan Artikel Pendidikan, 4(2).
Tanjung, M. R., & Parsika, T. F. (2014). Pengembangan Aplikasi Multimedia Pengenalan Dan Pembelajaran Origami Dengan Pendekatan ADDIE. Seminar Nasional Informatika, 1(1). 128-133.
Taufik, Muhammad. (2012). Pengaruh Pendekatan Open Ended Terhadap Motivasi Belajar dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMAN 5 Mataram. Jurnal Agri Sains. 5 (1).
Ulfah, U. (2020). Implementasi Bimbingan Konseling di Sekolah dalam Kurikulum 2013. Jurnal Tahsinia, 1(2), 138-146
Winarno dkk. (2009). Teknik Evaluasi Multimedia Pembelajaran. Jakarta: Genius Prima Media
Yudi Munadi. (2013). Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: GPmPress Group
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v14i1.605
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Ilmiah Dikdaya
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com