Nilai Pendidikan Karakter Dalam Cerita Rakyat Jambi dan Relevansinya dengan Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP

Isti Wahyuningsih, Akhyaruddin Akhyaruddin, Agus Setyonegoro, Yusra Dewi, Andiopenta Purba

Abstract


The purpose of this study was to describe the value of character education contained in Jambi folklore and its relevance to learning Indonesian in junior high schools. This research is in the form of qualitative descriptive. The data of this study is the value of character education in twelve Jambi folk tales and the data source is the bilingual Jambi Folklore book with twelve story titles, namely 1) Black Water and Clear Water, 2) Swearing Stone, 3) Buffalo Stone, 4) Likat Lake, 5) Datuk Blood Putih, 6) Datuk Kerungkung Bebulu, 7) Dideng Dang Ayu, 8) Girls with Long Hair, 9) Lubuk Bujang Girls, 10) Smooth People, 11) Rice as Big as a Coconut, 12) Tama Tujeuh. The findings from this study include: there are five aspects of character education proclaimed by the Ministry of Education and Culture, namely religious, nationalist, independent, mutual cooperation and integrity and Jambi folklore is relevant to learning Indonesian in junior high school because it can be used as teaching material. 

Keywords


the value of character education; Jambi folklore; Indonesian language learning

Full Text:

PDF

References


Mini, A. (2022), Nilai Pendidikan Karakter dalam Cerita Rakyat Legenda Bukit Perak sebagai Alternatif Bahan Ajar Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMPN 16 Kota Jambi, Skripsi, Universitas Jambi.

Afifah, R. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Buku Cerita Rakyat Jambi 2 dan Relevansinya Terhadap Pembelajaran Bahasan Indonesia di SMP, Skripsi, Universitas Jambi.

Aisyah. (2018). Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasinya. Jakarta: Kencana.

Aminuddin. (2013). Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru Agreso.

Dewi, Y. (2012). Nilai-Nilai Pendidikan Religius dalam Dongeng dalam Buku Teks Bahasa Indonesia Sekolah Menengah Pertama Kelas VII Terbitan Pusat Pembukuan Departemen Pendidikan Nasional. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1 (2).

Huliyah, M. (2021). Strategi Pengembangan Moral dan Karakter Anak Usia Dini. Yogyakarta: Jejak Pustaka.

Manik, R. A. (2015). Cerita Rakyat Jambi Dwibahasa. Jambi: Kantor Bahasa Provinsi Jambi.

Muchtar, A. D. & Aisyah, S. (2019). Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud (Telaah Pemikiran atas Kemendikbud). Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3 (2), 50-57.

Musbikin, I. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter (PPK). Bandung: Nusa Media.

Mustari, M. (2011). Nilai Karakter: Refleksi untuk Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Laksbang Pressindo.

Rawati, P. D. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dan Persepsi Masyarakat Pulau Tengah terhadap Buku “Sakunung-Sakunung Ninauâ€, Tesis, Universita Jambi.

Subaidi & Barowi. (2016). Tasawuf dan Pendidikan Karakter. Jabar: Goresan Pena.

Sudaryanto. (2003). Metodologi Penelitian Pengajaran Bahasa. Yogyakarta: Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. FBS. UNY.

Sugiarti & Eggy, F. A. (2022). Prosa: Dari Teori, Rancangan, Hingga Penulisan Artikel Ilmiah. UMMPress.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suprayitno, A. & Wahid, W. (2020). Pendidikan Karakter di Era Milenial. Yogyakarta: Deepublish.

Surhadi, O. N., & Warni. (2022). Nilai Pendidikan Karakter dalam Cerita Rakyat Masyarakat Bungo dan Relevansinya terhadap Pembelajaran Apresiasi Sastra di Sekolah Menengah Pertama. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 11 (3), 9-11.

Zubaedi. (2012). Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v13i2.544

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Dikdaya
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com