Pengembangan Media Pembelajaran E-Komik dengan Menggunakan Aplikasi Canva pada Materi Wujud Zat dan Perubahannya Kelas IV Sekolah Dasar

Rusdi Indra Hasibuan, Antik Estika Hader, Lia Wulandari

Abstract


The purpose of this study is to develop E-comic learning media using the Canva application on thematerial of the form of matter and changes in grade IV Elementary School that is Valid, Practical, Effective.The development model used in this development is the ADDIE development model. In the development ofADDIE there are five stages of procedures, namely Analysis, Design, Development, Implementation andEvaluation. This study uses the type of research and development (R&D) research. The validity of E-Comicsthat have been carried out by the three validators obtained an average value of 93.4% with a very validcategory. So that the IPAS E-Comics have been said to be valid for use. The practicality of e-Comics that havebeen assessed from the educator response questionnaire obtained a value of 77.8% and The effectiveness of EComics that have been assessed from the results of student learning tests obtained a value with a completecategory of 91.67% categorized as very effective because they can facilitate educators in the learning process.

Full Text:

PDF

References


Angga, P. M. W., Sudarma, I. K., & Suartama, I. K. (2020). Pendidikan Untuk Membentuk

Karakter Dan Meningkatkan prestasi belajar Siswa. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2),

Okta Susilawati, W., Anggrayni, M., & Nurcahyo, R. (2023). Pengembangan Video Animasi

Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas Iv Dalam Kurikulum Merdeka Di Sekolah

Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 3327–3338.

https://doi.org/10.36989/dida ktik.v9i2.1190

Agustina, N. S. (2022). Analisis Pedagogical Content Knowledge terhadap Buku Guru IPAS

pada Muatan IPA Sekolah Dasar Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu, 6(5), 9180–

Angga, P. M. W., Sudarma, I. K., & Suartama, I. K. (2020). Pendidikan Untuk Membentuk

Karakter Dan Meningkatkan prestasi belajar Siswa. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2),

Arsitawati, J. (2020). Pengembangan Media Komik Berbasis Pendidikan Karakter Pada

Siswa Sma Kelas X. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika Indonesia,

(2), 52–61. https://doi.org/10.23887/j ppmi.v9i2.1690

Azzahra, B. (2021). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Canva. Jurnal Pengabdian

Kepada Masyarakat UBJ, 5(1), 75–84.

Bimrew Sendekie Belay. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran E-Komik Berbasis

Pendidikan Lingkungan Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Iv Sd/Mi. הארץ, 8.5.2017,

–2005.

Devi, K. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4,

–11444.

Dewi, F. R., & Setyaningtyas, E. W. (2022). Pengembangan Komik Digital Interaktif untuk

Memperkuat Kemampuan Membaca pada Materi Pengukuran Panjang dan Berat

Kelas II SD. Jurnal Basicedu, 6(5), 8652–8665.

https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3884

Erita, Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik Digital Menggunakan

Canva pada Pembelajaran IPAS di Kelas IV Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of

Social Science Research, 3(2), 7175–7185.

Ervina Eka, M. P. (2023). Analisis Minat Belajar Peserta Didik Terhadap Pembelajaran Ipas

Di Kelas 4 Sd N Panggung Lor. Inventa, 7(1), 78–84.

https://doi.org/10.36456/inventa.7.1.a7104

Fitriyah, I. (2021). Pengembangan media pembelajaran Prezi dengan model ADDIE simulasi

dan komunikasi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1), 84–97.

https://doi.org/10.21831/jitp.v8i1.42221

Gunansyah, G. (2023). PERSEPSI GURU SEKOLAH DASAR TENTANG MATA

PELAJARAN IPAS PADA KURIKULUM MERDEKA Delina Andreani Ganes

Gunansyah Abstrak. Jpgsd, 11(9), 1841–1854.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v14i2.673

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Dikdaya
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com