Konsep Manajemen Mutu Internal sebagai Jaminan Peningkatan Mutu Sekolah di SMPN 13 Kota Jambi

Tyas Putri Andini, Dyah Pratiwi, Becky Dwi Steffany, Praditamega Saputri, Amara Dwi Rahmawati

Abstract


The basic premise of this research is that standard management processes have not been implemented optimally, and standard management of teaching and learning collaboration has not been maximized, including many teachers who still have not mastered the use of information technology (IT) as a means of supporting learning. The aim of this research is to determine the planning, implementation and supervision of quality management in the provision of education at SMPN 13 Jambi City. This research uses a qualitative approach using the case study method, namely empirical research that examines a phenomenon in real life. The research results show that quality management in the provision of education at SMPN 13 Jambi City is carried out based on management functions. Quality management planning in the provision of education at SMPN 13 Jambi City refers to education management standards set by the National Education Standards Agency (BSNP) which reflect higher and competitive management standards. Implementation of a management program for the utilization of education and education personnel, namely the implementation of workshops, in-house training, coaching, a clear reward and punishment system for teachers, education personnel, students, and other financing that has not met the standards required to achieve educational quality.

Keywords


Management; Quality; Planning; implementation; Supervision.

Full Text:

PDF

References


Apiyani, A. (2022). Implementasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB) Guru Madrasah Dalam Meningkatkan Keprofesian. JIIPJurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 499–504.

Arifudin, O. (2021). Implementasi Balanced Scorecard dalam Mewujudkan Pendidikan Tinggi World Class. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 767–775.

Arifudin, O. (2019). Manajemen Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Perguruan Tinggi. MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 3(1), 161–169.

Bahri, A. S. (2021). Pengantar Penelitian Pendidikan (Sebuah Tinjauan Teori dan Praktis). Bandung : Widina Bhakti Persada.

Hanafiah, H. (2021). Pelatihan Software Mendeley Dalam Peningkatan Kualitas Artikel Ilmiah Bagi Mahasiswa. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 5(2), 213–220.

Hasbi, I. (2021). Administrasi Pendidikan (Tinjauan Teori Dan Praktik). Bandung : Widina Bhakti Persada.

Mayasari, A. (2021). Implementasi Sistem Informasi Manajemen Akademik Berbasis Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Mutu Pelayanan Pembelajaran di SMK. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(5), 340–345.

Marno & Trio Supriyanto, Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan Islam, (Bandung: P.T Refika Aditama, 2008), 13.

Muhammad Kristiawan, dkk., Manajemen Pendidikan, (Yogyakarta: Deeplubish, 2017), 24

Nadeak, B. (2020). Manajemen Humas Pada Lembaga Pendidikan. Bandung: Widina Bhakti Persada.

Na’im, Z. (2021). manajemen pendidikan islam. Bandung : Widina Bhakti Persada.

Nasser, A. A. (2021). Sistem Penerimaan Siswa Baru Berbasis Web Dalam Meningkatkan Mutu Siswa Di Era Pandemi. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 7(1), 100–109.

Rahayu, Y. N. (2020). Program Linier (Teori Dan Aplikasi). Bandung : Widina Bhakti Persada.

Sallis. (2012). Total Quality Management in Education Manajemen Mutu Pendidikan. Jogjakarta: IRCiSoD.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif,. Kualitatif dan R&D). Bandung : CV. Alfabeta.

Supriani, Y. (2022). Peran Manajemen Kepemimpinan dalam Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. JIIPJurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 332–338.

Tanjung, R. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. JIIPJurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(4), 291–296.

Tanzeh. (2018). Perencanaan Mutu Sekolah Sebagai Dasar Manajemen Strategik Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Dinamika Penelitian, 18(1), 90–104.

Ulbert Silalahi, Studi tentang Ilmu Administrasi: Konsep, Teori, dan Dimensi , (Bandung: Sinar Baru, 2002), 135.

Ulfah, U. (2022). Kepemimpinan Pendidikan di Era Disrupsi. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 153–161.

Usman. (2006). Manajemen Teori, Praktik, Dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v14i1.627

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Dikdaya
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com