Penggunaan Media Audiovisual dalam Pembelajaran Menulis Teks Berita Siswa Kelas VII A SMPN 30 Muaro Jambi

Vica Nurista Anggraini, Urip Sulistiyo, Lusia Oktri Wini

Abstract


The aim of this research is to describe how adiovisual media is used in learning to writee news texts for class VII A students at SMPN 30 Muaro Jambi. The approach used in this research is qualitative research with a case study type of research. The data colllection techniques used were pbservation, interviews, and documentation. The analiys techniques used are data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The conclusion resuelt show that three is an influence on success in learning to write news texts using audiovisuals. With the existence of audiovisual media in the form of learning videos, students do not feel bored while learning. Student results showed that 11 students obtained an average score of 97 in the very good category.

Keywords


Audiovisual media, news texts

Full Text:

PDF

References


Adji, F. P., Sholeh, K., & Purwanto, J. (2017). Pengaruh Penerapan Media Audiovisual Terhadap Kemampuan Menulis Teks Berita Pada Siswa Kelas VIII SMP Nurul Muttaqin Kemiri. Repository UM Purworejo.

Agustinova, D.E. (2015) Memahami Metode Penelitian Kualitaif Teori & Praktik. Yogyakarta: Calpulis.

Budiyono, H. (2012). Pembelajaran Keterampilan Menulis Berbasis Proses Menulis dan Teori Pemerolehan Bahasa. Jurnal Pena, 2(3), 1-13.

Busyaeri, A., Udin, T., & A, Z. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mapel IPA di MIN Kroya Cirebon. Al Ibtida, 3(1), 116-137.

Gunawan, I. (2007). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hadi, S. (2017). Evektivitas Penggunaan Video sebagai Media Pembelajaran untuk Siswa Sekolah Dasar. Prosiding, 96 -102.

Keepengasih. (2020). Cara Menulis Berita. Pengasih.kulonprogokab.go.id.

Kusumoningrum, E. (2022). Peningkatan Kemampuan Siswa dalam Pembelajaran Menyimak Berita dengan Mengggunakan Media Audiovisual. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia 7 (1), 2022.

Nurrita, T. (2008). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 3(2), 171-187

Prasetyo, Y., Usman, H., Rasyid, M. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Berita Melalui Penggunaan Media Audio Visual. Jurnal Education, 1617-1623.

Putri, M. P., Akhyaruddin, Setyonegoro, A. (2023). Pengaruh Media Audiovisual terhadap Hasil Belajar Menulis Teks Berita Siswa Kelas XI SMAN 10 Kota Jambi.Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Jambi: Jambi.

Yandryati. J., Gumono., Purwadi. A. J. (2017). Kemampuan Membacakan Teks Berita pada Siswa Kelas VII 1 SMP Negeri 3 Kota Bengkulu Tahun Ajaran 2016/2017. 3 (5):

-72.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v14i1.619

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Dikdaya
ISSN 2088-5857 (Print) ISSN 2580-7463 (Online)
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com