Konsep Perancangan dan Penyusunan Proposal Penelitian

Dinil Abrar Sulthani

Abstract


This paper describes the concept of design and preparation of research proposals. This topic was chosen as an alternative solution to overcome common problems that are often encountered by researchers in writing research proposals. This paper helps researchers and readers to prepare research proposals properly and correctly. This paper is discussed using a type of qualitative research method with a library research approach. This literature paper was written with data sources from reading books, relevant journals, and input comments from research class seminars and the author's experience during research. The results of this paper indicate that in the design and preparation of research proposals, it is necessary to pay attention to the important elements in the proposal. Important elements include the accuracy of determining the topic or research theme, writing a clear background of the problem, identifying the problem, formulating research with problem questions and then limiting the problem so that it is more focused and concerned in the research, as well as writing research objectives that are correlated with the formulation of the problem. The conclusion of this paper is that a good research proposal is prepared based on preparation and a good understanding of the elements of the research.

Keywords


Concept design, research proposal

Full Text:

PDF

References


Abdillah, M., Rodoni, A., Saepudin, D., Muslimin, J., Matin, U. A., Kamarusdiana, & Kusmana. (2018). Pedoman Penulisan Tesis dan Disertasi Program Magister dan Doktor. SPs UIN Syarif

Hidayatullah Jakarta.

Ghodang, H., & Hantono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif; Konsep Dasar & Aplikasi Analisis Regresi dan Jalur dengan SPSS. Penerbit Mitra Group.

Hani, A. A. (2019). Evaluasi Pembelajaran Pada PAUD. Jurnal Care, 7(1), 54.

Hermawan, I. (2019). Teknis Menulis Karya Ilmiah Berbasis Aplikasi dan Metodologi. Hidayatul Quran.

Hidayat, A. (2021). Menulis Narasi Kreatif dengan Model Project Based Learning dan Musik Instrumental Teori dan Praktik di Sekolah Dasar. Deepublish.

Kamayanti, A. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif Akuntansi: Pengantar Religiositas Keilmuan (edisi revisi). Penerbit Peneleh.

Maha, R. N., & Tupan. (2019). Analisis Referensi Pada Jurnal Ilmu Dan Teknologi Kayu Tropis Tahun 2013 – 2017. Baca: Jurnal Dokumentasi Dan Informasi, 40(1), 114.

Maharani, S., Susilowati, I., & Wahyono, S. R. (2020). Sitasi Ilmiah dan Penggunaan References Tool Manager. BuatBuku.com.

Mardawani. (2020). Praktis Penelitian Kualitatif; Teori Dasar dan Analisis Data dalam Perspektif Kualitatif. Deepublish.

Munadi, A. (2022). Belajar Menulis Bersama Guru Blogger Indonesia; Sebuah Catatan Belajar Menulis Di Kelas Online Guru Blogger Indonesia. Lakeisha.

Abdillah, M., Rodoni, A., Saepudin, D., Muslimin, J., Matin, U. A., Kamarusdiana, & Kusmana. (2018). Pedoman Penulisan Tesis dan Disertasi Program Magister dan Doktor. SPs UIN Syarif

Hidayatullah Jakarta.

Ghodang, H., & Hantono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif; Konsep Dasar & Aplikasi Analisis Regresi dan Jalur dengan SPSS. Penerbit Mitra Group.

Hani, A. A. (2019). Evaluasi Pembelajaran Pada PAUD. Jurnal Care, 7(1), 54.

Hermawan, I. (2019). Teknis Menulis Karya Ilmiah Berbasis Aplikasi dan Metodologi. Hidayatul Quran.

Hidayat, A. (2021). Menulis Narasi Kreatif dengan Model Project Based Learning dan Musik Instrumental Teori dan Praktik di Sekolah Dasar. Deepublish.

Kamayanti, A. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif Akuntansi: Pengantar Religiositas Keilmuan (edisi revisi). Penerbit Peneleh.

Maha, R. N., & Tupan. (2019). Analisis Referensi Pada Jurnal Ilmu Dan Teknologi Kayu Tropis Tahun 2013 – 2017. Baca: Jurnal Dokumentasi Dan Informasi, 40(1), 114.

Maharani, S., Susilowati, I., & Wahyono, S. R. (2020). Sitasi Ilmiah dan Penggunaan References Tool Manager. BuatBuku.com.

Mardawani. (2020). Praktis Penelitian Kualitatif; Teori Dasar dan Analisis Data dalam Perspektif Kualitatif. Deepublish.

Munadi, A. (2022). Belajar Menulis Bersama Guru Blogger Indonesia; Sebuah Catatan Belajar Menulis Di Kelas Online Guru Blogger Indonesia. Lakeisha.

Nasution, A. R. S. (2021). Identifikasi Permasalahan Penelitian. Alacrity: Journal of Education, 1(2), 13.

Nirmala, D., & Hendro, E. P. (2021). Petunjuk Praktis Perumusan Masalah Penelitian Kebahasaan Bagi Pemula. Jurnal Harmoni, 5(2), 52.

Nurmasitah, S., Achmad, U., Prasetyaningtyas, W., & Fatati, F. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Penyusunan Proposal Penelitian untuk Meningkatkan Keterampilan Penulisan Karya Ilmiah Mahasiswa. Teknoboga: Jurnal Teknologi Busana Dan Boga, 5(2), 66–73.

Oktoma, E., & Amalia, D. R. (2018). . Strategi Menulis Yang Digunakan oleh Mahasiswa dalam Esai Argumentatif. FON: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 12(1), 39.

Prajawinanti, A. (2020). Pemanfaatan buku oleh mahasiswa sebagai penunjang aktivitas akademik di era generasi milenial. Pustaka Karya, 8(1), 29.

Rahmawati, I. (2022). Pengantar Psikologi Sosial. Bumi Aksara.

Ramadhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.

Ridha, N. (2017). Proses Penelitian, Masalah, Variabel, dan Paradigma Penelitian. Jurnal Hikmah, 14(1),

Sani, R. A. (2020). Kiat Menulis Karya Ilmiah Berkualitas. Intelegensia Media.

Silaswati, D. (2018). Pentingnya Penentuan Topik dalam Penulisan Karya Ilmiah pada Bidang Ilmu Akuntansi. Akurat: Jurnal Ilmiah Akuntansi, 9(1), 84.

Slameto. (2015). Penyusunan Proposal Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Scholaria, 5(2), 60–69.

Suadi, A. (2017). Penyelesaian Sengketa Ekonomi Syariah; Teori dan Praktik. Kencana.

Sugiarti, & Andalas, E. F. (2022). Prosa; Dari Teori, Rancangan, Hingga Penulisan Artikel Ilmiah. UMM Press.

Supriadi, I. (2020). Metode Riset Akuntansi. Deepublish.

Trygu. (2020). Study Literatur Problem Based Learning untuk masalah Motivasi bagi siswa dalam Belajar Matematika. Guepedia.

Wahyujati, B. B. (2022). Metode Perancangan; Rangkuman Teori dan Aplikasi. Sanata Dharma University Press.

Yasa, I. N. P., & Wiguna, I. G. N. H. (2020). Kewirausahaan Theopreneurship; Teori dan Kiat menjadi Wirausaha. Rajawali Press.

Zaifullah, Cikka, H., & Kahar, M. I. (2021). Strategi Guru dalam Meningkatkan Interaksi dan Minat Belajar terhadap Keberhasilan Peserta Didik dalam Menghadapi Pembelajaran Tatap Muka di Masa Pandemi Covid 19. Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 9




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v13i1.394

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Dikdaya
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com