Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMK pada Materi

Thiara Ayu Sheila, Alpha Galih Adirakasiwi

Abstract


Having mathematical communication skills is one way to achieve the objectives of learning mathematics. The reason why the discussion of mathematical communication becomes very important is because mathematics can be used as a language and learning mathematics is included in social activities. This article aims to analyze the mathematical communication skills of SMK students using descriptive research methods and qualitative approaches. The sample selected was 26 students from class XII TBSM 4 with the sampling technique applied was purposive sampling. The instrument used is a written test by paying attention to indicators of mathematical communication skills, interviews, and observation of research results. The data analysis technique applied is content analysis. The results of the research in this article are in the form of an analysis of students' mathematical abilities per item of the research instrument. Based on the results of the study, the average student score was 39.31. Guidelines for the achievement of mathematical communication skills were also given, with 3 students in the very good category, 6 students in the moderate category, 9 students in the poor category, and 8 students in the very poor category.


Keywords


Mathematical Communication, Basic Material Statistics

Full Text:

PDF

References


Asuro, N., & Fitri, I. 2020. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Self Concept Siswa SMA/MA. Suska Journal of Mathematics Education, 6(1), 33-46.

Daimaturrohmatin, D., & Rufiana, I. S. 2019. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau dari Gaya Belajar Kolb. Edupedia, 3(1), 17-31. https://doi.org/10.24269/ed.v3i1.232

Fiqih, R. N., & Fitriyani, H. 2021. Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau dari Perbedaan Kecerdasan Intrapersonal. Journal of Mathematics Education and Learning, 1(2), 126-136. https://doi.org/10.19184/jomeal.v1i2.24252

Heryan, U. 2018. Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMA melalui Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 94-106.

Isa, M. 2015. Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMA Kota Banda Aceh melalui Pembelajaran dan Penilaian Autentik pada Materi Turunan. Jurnal Peluang, 4(1), 24-36.

Thiara Ayu Sheila1, Alpha Galih Adirakasiwi2, Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMK pada Materi Statistika

Kartika, H. 2014. Pembelajaran Matematika Berbantuan Software Matlab sebagai Upaya Meningkatkan Kemapuan Komunikasi Matematis dan Minat Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Unsika, 2(1), 24-35.

Kurniawan, D., Yusmin, E., & Hamdani. Deskripsi Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Kontekstual. 11.

Lubis, R., Harahap, M. S., & Tarihoran, P. P. 2021. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau dari Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(3), 134–141. https://doi.org/10.37081/mathedu.v4i3.2686

Merdian, A., Sari, V. T. A., & Sugandi, A. I. 2018. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dan Keaktifan Siswa SMA dengan Pendekatan Problem Posing. Sosiohumaniora: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Humaniora, 4(1), 45-50. https://doi.org/10.30738/sosio.v4i1.2279

Pertiwi, E. D., Khabibah, S., & Budiarto, M. T. 2020. Komunikasi Matematika dalam Pemecahan Masalah. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 202–211. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.151

Pitriani, E., Rohana, R., & Ningsih, Y. L. 2019. Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa melalui Pembelajaran Reflektif di SMA. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 12(1), 142-155. https://doi.org/10.30870/jppm.v12i1.4862

Rizqi, A. A. Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa melalui Blended Learning Berbasis Pemecahan Masalah. 191-202.

Sari, I. P. 2017. Kemampuan Komunikasi Matematika Berdasarkan Perbedaan Gaya Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 6 Wajo pada Materi Statistika. Jurnal Nalar Pendidikan, 5(2), 86-92.

Siagian, M. D. 2016. Kemampuan Koneksi Matematik dalam Pembelajaran Matematika. Journal of Mathematics Education and Science, 2(1), 58-67.

Sulistyowati, A., & Imami, A. I. 2019. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Kelas IX pada Materi Statistika. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 149-157.

Harsasi, M., Sukestiyarno, YL., & Junaedi, I. 2019. Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik SMK Kelas X dalam Menghadapi Permasalahan Kontekstual. Seminar Proposal Pascasarjana 2019, 677-683.

Syafina, V., & Pujiastuti, H. 2020. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi SPLDV. MAJU, 7(2), 118-125.

Tanjung, H. S. 2017. Peningkatan Kemampuan Komunikasi dan Matematis Siswa SMA melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. MAJU, 4(2), 42-54.

Wahyumiarti, W., Kusmayadi, T. A., & Riyadi, R. 2015. Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau dari Intelligence Quotient (IQ) pada Siswa SMA Negeri 6 Surakarta. Journal of Mathematics and Mathematics Education, 5(1), 72-82. https://doi.org/10.20961/jmme.v5i1.10014

Wulandari, S., Mirza, A., & Sayu, S. Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau dari Gaya Belajar pada SMA Negeri 10 Pontianak. 1-11.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v12i1.272

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Dikdaya
ISSN 2088-5857 (Print) ISSN 2580-7463 (Online)
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com