Penerapan Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Administrasi Penilaian Di SDN 31/IX Sei Landai Muaro Jambi

Sudiah Sudiah

Abstract


This study aims to improve the pedagogical competence of teachers in preparing assessment administration through academic supervision. In this research, the type of research used is school action research. This research consists of the stages of planning the action, implementing the action, observing, and reflecting. Class observation technique used in data collection techniques. The teacher ability assessment tool (APKG) is in the form of a learning administration assessment instrument using an observation instrument. The comparative descriptive analysis technique is used in analyzing the data by describing it in words or explaining the quantitative data obtained. The results showed that academic supervision could improve the ability of teachers to arrange administrative assessments in learning at SDN 31 / IX Sei Landai by 26.2% as indicated in the results of the study.


Keywords


assessment administration; teacher skills; pedagogical competence; supervision academic.

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2006. Dasar – Dasar Supervisi. Jakarta: Rineka Cipta

Banun Sri Haksasi. 2013.Pelaksanaan Supervisi Akademik Pada SMA Negeri 3 Semarang.Majalah Ilmiah Pawiyatan, (xx):4

Dalawi, Amrazi Zakso, Usman Radiana. 2012. Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru SMP Negeri 1 Bengkayang.S2 AP, FKIP Universitas Tanjungpura, Pontianak

Danim Sudarwan dan Khairil. 2011. Profesi Kependidikan. Bandung: Alfabeta

Daryanto dan Tasrial. 2011. Konsep Pembelajaran Kreatif. Yogyakarta: GavamediaSahertian, P.A .2010. Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto. 2010. Administrasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Dirjen peningkatan mutu pendidikan dan tenaga kependidikan.2012. Pedoman pelaksanaan kinerja guru (PK Guru). Buku 2. Jakarta: kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Parwati Santi Desak Putu, Dantes Nyoman dan Natajaya Nyoman. 2013. Implementasi Supervisi Akademik dalam Rangka Peningkatan Kemampuan Menyusun RPP pada Guru Matematika Sekolah Dasar Anggota KKG Gugus IV Kecamatan Sukasada.e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan GaneshaJurusan Pendidikan Dasar (3)

Pujiono. 2014. Laporan Pelaksanaan Supervisi Akademik. SD Kristen Satya Wacana.

Sudjana Nana dkk. 2011. Buku Kerja Pengawas Sekolah. Pusat Pengembangan Tenaga Kependidikan, BadanPSDMdanPMP. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Suhertian,(2000).Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan.Jakarta: Rineka Cipta

--------- 2009. Undang-Undang Nomor 39 tahun 2009 Tentang pemenuhan Beban Kerja Guru dan Pengawas Satuan Pendidikan. Jakarta

---------2005. Undang-Undang RI No. 14 Th. 2005 Tentang Guru dan Dosen.Jakarta:Depdiknas.

---------2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No. 16 Tahun 2007 tentang Standar Kompetensi Guru. Jakarta:Depdiknas.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v11i1.195

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Dikdaya
ISSN 2088-5857 (Print) ISSN 2580-7463 (Online)
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi
Telepon. 0741-667089 | e-mail: dikdaya.unbari@gmail.com